Kakav je položaj Crnogoraca u Beogradu, portalu FenjerTV je odgovorila Jelena Đurović, rođena 13. jula 😍, urednica portala Agitpop i autorka istoimene emisije, potpredsjednica Crnogorske nacionalne zajednice u Beogradu i politička aktivistkinja.
“Hajde prvo da definišemo ko spada pod definiciju „Crnogorci u Beogradu“. Rekla bih da su to oni ljudi koji se tako izjašnjavaju na popisu stanovništva, ili javno – bez ograda i bez ali. Njihov položaj je, da iskoristim najblaži mogući termin – katastrofalan. Podsetiću na brojke sa popisa u Republici Srbiji: 1981. godine nas je bilo oko 150.000, 1991. brojka se smanjuje na 110.000, 2002. je Crnogoraca bilo 70.000. Poslednji popis, onaj iz 2011. kaže da se u Srbiji oko 38.000 ljudi „piše“ kao Crnogorci od čega je 10.000 u Beogradu. Naši sunarodnici u glavnom gradu su najviše izloženi govoru mržnje iz medija i sa društvenih mreža, skarednim grafitima sa zidova prestonice, a na kraju krajeva jedino je u Beogradu paljena zastava na ambasadi Crne Gore. “
“Pre nego što se bilo ko brecne, svesna sam da se isti mediji mogu videti u celoj Srbiji, ali jedino u Beogradu imate priliku da neki novokomponovani istoričar tog jutra vama oduzima pravo na postojanje, a da to isto popodne sedne u kafić tik pored vas. Ja redovno stojim u redu na kasi pored dva-tri najprominetnija glasnogovornika negiranja crnogorskog identiteta. Jasno je, ne smete reagovati jer je na njihovoj strani država, a samim tim i javnost, dok smo mi sa druge strane potpuno sami. Ova situacija je mnoge uplašila i pokolebala, ne žele da ispolje svoju nelagodu ili gnev, pa tako u poluglasu govore da su Crnogorci. Među ljudima je zavladao strah, i to je normalno.
Ovo nije novo stanje, mi smo imali faze u „netrpeljivosti“ – prvu bih definisala kao laganu, kad se Crna Gora izvlačila iz Miloševićevih kandži, druga je ona u periodu pred referendum kad su se počeli pojavljivati anticrnogorski sentimenti i među tzv. građanskim društvom, ali smo poslednje dve godine u etapi gde se sa svih medija u Srbiji, Crnogorcima oduzima pravo na identitet, istoriju, jezik… Stvara se atmosfera u kojoj deluje kao da nas 40.000 imamo šizofreni rascep. Izjašnjavam se na popisu kao Džedaj. Super, to je prihvatljivo jer oni barem postoje u filmovima „Ratovi zvezda“, ali ako si Crnogorac – sa tobom nešto nije u redu. Ovaj pritisak postoji od ujutru do uveče, od toga koji naslovi su u izlozima knjižara, ko su gosti u popularnim emisijama, ko šta piše na društvenim mrežama… To je temeljna i dugotrajna kampanja koju je neko davno smislio, i nije bila sprint nego je maraton, kompletna negacija identiteta jedne nacije nije nikakav impulsivni projekat ili spontanitet. Odgovor matične države je bio ne trom. Ne spor, nego nikakav.
Da parafraziram, posle četiri decenije života, zaista ne mogu da zaspim kao Crnogorka, a da se probudim kao Srpkinja, ali mlađi ljudi, oni koje neko 24/7 ubeđuje da im je nacionalnost konstrukt, takvi lako potpadnu pod ovaj uticaj. To je još jedan razlog zašto su brojke na popisu takve kakve jesu
Od Jelene smo dobili odgovor na pitanje kako građanski, i u vrijeme Miloševića dokazano buntovni Beograd, postupa u odnosu na nacionalnu manjinu kojoj pripada?
“Zanimljivo pitanje. Moja majka je Jevrejka a otac Crnogorac i evo već dve i po decenije oko vrata nosim dva simbola: grb naše dinastije Petrović i Davidov štit. To su kao mama i tata na lančiću. Prvi put kad me je neko pitao „šta će ti taj grb Crnogoraca“, ta osoba nije bila ni iz radikala, ni iz neke desničarske stranke. To je bio moj poznanik, tada poslanik Demokratske stranke u Skupštini Srbije. U famoznom „krugu dvojke“ gde i sama stanujem postoji prežvakani mit o Crnogorcima (ali i Ličanima, Hercegovcima…), koji ulaze u salonske stanove posle rata i stavljaju „svinju u kadu“ ili „kopita na klavir“, sve zavisi „kome je deda pričao“. Te skaske po slavama uvek plasiraju ljudi koji sebe predstavljaju kao da su Beograđani stota generacija, a u stvari kad malo pročeprkaš i oni po babine ili dedine linije dolaze iz nekog sela gde lisice donose poštu. Njih je zbog toga jako sramota, pa se onda kao prasad, možda deca one „svinje iz kade“, uvaljuju u taj antikomunistički narativ koji je zapravo mordbidno ksenofobičan. I otpor prema Crnogorcima jeste metastazirao kako je Srbija sve više išla ka reviziji istorije, kad se više nije znalo ko je pobedio a ko je poražen u Drugom svetskom ratu, dok se kod nas u Crnoj Gori to uvek znalo do proteklog avgusta. Tema za jedno raščlanjivanje i analizu. Uvek govorim da građanski Beograd prestaje tu gde počinje crnogorski nacionalni identitet, jer na prstima jedne ruke možemo izbrojati intelektualce koji nam ne negiraju istoriju.”
Đurović je pojasnila kako se osjeća osoba koja se u Beogradu javno deklariše kao Crnogorka, da li ima probleme i da li ima podršku.
“Kad me pitaju odakle sam, nikad ne počnem priču da mi je familija ona jevrejska, iz romana „Na Drini ćuprija“, nego kažem da sam iz Vukovaca u Zeti. Jer jesam. Ja sam i to i ovo, to je komplementarno – pripadam i jevrejskoj i crnogorskoj kulturi, a kad se Jugoslavija raspala, nastavila sam da živim u Beogradu. Još jedan primer dvostrukih aršina – predstavnica Francuske na Evrosongu je devojka čija je majka jevrejsko-iranskog porekla, a otac srpsko-alžirskog, ona živi u Parizu. Za javnost u Srbiji to je fenomenalno, egzotično i tu niko ne vidi ništa neobično, jer ona ne živi tu, sa njima. Meni se i poznati i nepoznati posprdno obraćaju sa tim da izmišljam crnogorsku naciju i da je moje poreklo neka smicalica, fantazija. To je famozna „sabornost“ u kojoj je nacija, religija i pasoš jedno, a po „sabornicima“ je svaki izlazak iz ovog zgloba znak dijagnoze, želje da se izdvaja.
Zanimljivo je i ovo: posle avgustovskih promena u Crnoj Gori, mnogi pripadnici „građanskog Beograda“ (koji inače nemaju nikakve dodirne tačke sa Crnom Gorom, osim što tamo ponekad letuju) su se potpuno detonirali u anticrnogorskoj histeriji. Kao da su promenom vlasti dobili odobrenje, neki ausvajs da konačno kažu ono što su dugo potiskivali. E, onda to nije bilo dovoljno, nego su ovi ljudi, inače etnički Srbi, počeli nama – etničkim Crnogorcima – da objašnjavaju šta je dobro za NAŠU državu, koji političar, koja stranka… Njihovi komentari na društvenim mrežama su tumačeni kao „interesovanje za regionalnu politiku“, dok su naši odgovori bili „nacionalizam“. Jedna mala, nekad simpatična politička partija, je brže bolje proglasila Abazovića za luču i heroja „zelene politike“ i to bez ikakvog konteksta, bez okulara… Taj isti čovek, koliko god da voleo šumu, zeku i reku, sedi u vladi sa negatorima genocida, sa ultra nacionalistima, sa svima onima protiv kojih se ta pomenuta srpska partijica ovde bori. To je apsurd.
Svi vole pobednike, a kad je svetosavska opcija pobedila u Crnoj Gori, mnogi dojučerašnji prijatelji su počeli da me izbegavaju. Nismo mali i bilo im je jasno da vidim koliko sladostrasno lajkuju sve što je usmereno protiv moje otadžbine i samog fundamenta njene nezavisnosti. Evo jedan skorašnji primer koji je kopiran iz mog inboksa na Fejsbuku: poznanik mi je 21. maja poslao vest kako se velika zastava na Lovćenu pocepala i napisao doslovce ovo „zamisli da je vatromet zapalio zastavu ahahahaha“. To je beogradska građanska svest. Tu, ispod te zastave su bili moji drugovi i drugarice, neki članovi moje porodice – ali to njemu nije bitno. Kao što rekoh, mi smo za njih IZMIŠLJEN narod, a negacija identiteta je zapravo prvo i najopasnije kršenje osnovnog ljudskog prava na život. To znam iz iskustva ove druge grane mog porodičnog stabla.
Ne treba zaboraviti i da je većina nevladinog sektora i „nezavisnih intelektualaca“ zapravo svezana sa vlašću pupčanom vrpcom i da im je vlast potrebna da bi disali i platili Infostan. Ne očekujem da će neko da seče granu na kojoj sedi, nego u ovoj ili onoj formi ponavljaju to što je tog jutra rečeno na Hepiju ili Novoj, svejedno. Nezavisnih medija ionako nema.
Na harangu koja se godinama vodi ne reaguju ni političke partije. Kada smo jesenas Mirko Zečević i ja progovorili na ovu temu napali su nas sa svih strana: od zvaničnih „umerenih“ medija, preko ovih državnih megafona, do ljudi na društvenim mrežama. Izdvojiću da mi je jedan pripadnik LGBT manjine, onih za čija se prava i sama godinama borim, napisao da ja nisam ugrožena jer „imam stan“. Zamislite da sam tako rezonovala kad sam određivala da li da se uključim u neku kampanju za Prajd ili slično. Tada sam shvatila da su Crnogorci i tu jako ekskluzivni – u našem slučaju ne važi osnovni postulat: ako neka nacionalna, verska ili seksualna manjina tvrdi da se oseća ugroženo, hajde da im verujemo, a ne da mi iz pozicije većine određujemo stepen njihove ugroženosti.
Možda bi se taj stav promenio kad bi sutra neko počeo da nas postrojava i vodi na stadion, mada ni to nije sigurno.
Đurović je bila jasna i kad je govorila o tome je li Srbija oprostila nezavisnost Crnoj Gori.
“Ima građana koji su oprostili, zaboravili, nastavili dalje i njih Crna Gora uopšte ne zanima kao tema. Tu su, zatim, ljudi koji nisu oprostili, voleli bi da je drugačije, mada neće baš mnogo to da ističu. Naravno, tu je i nemali procenat onih koji bi svašta uradili da se Crna Gora vrati nazad, pripoji Srbiji i postane 27. izborna jedinica. Paradoksalno, sa ljudima koji su otvoreni nacionalisti i ne kriju svoje namere imam najmanje problema u komunikaciji, jer su karte na stolu. Najgori su ovi pritvorni, koji igraju kako padne i ponašaju, ne kao ljudi, već kao ona reč koja počinje na P a nije paradajz.”
Nakon zanimljivog kraja prethodnog pitanja, Jelena je ocijenila i kakav je odnos države Crne Gore prema Zajednici u Beogradu i da li imaju konktakt sa nekim novim činiocima građanskog društva u matičnoj državi.
“Čvršće sam povezana sa Zajednicom sedam-osam godina i upućena sam u problematiku u ovom periodu. Mirko Zečević je predsednik i on je politički angažovan već tri decenije. Moram da kažem da je za mog vakta bilo lepih i velikih reči, ali je Beograd na kraju prošao kao kolonija leproznih. Godinama sam živela na relaciji Podgorica – Beograd i za to vreme imala bezbroj sastanaka temu snaženja Zajednice u glavnom gradu. I još pre političkih promena smo pisali predloge, koncepte, eksplikacije – objašnjavali zašto je važno da i u Beogradu imamo prostor za rad. Molili smo za pomoć na svim stranama, jer je ideja bila da Crnogorska nacionalna zajednica Beograd formira Crnogorski kulturni klub, iz čega bi jednog dana proizašao Crnogorski kulturni centar. Beograd je žila kucavica Srbije, a ovaj Klub ili Centar bi mogao da bude prostor za tribine, debate, izložbe, monodrame – mogao bi da bude mesto susreta i naših istomišljenika, antifašista koji su prijatelji naše države. Sve ovo je pisano i raspisivano godinama, imam osećaj da smo svima na vrh glave. Pre dve godine je formirano Crnogorsko nacionalno vijeće, čije je sedište u Vrbasu, u Vojvodini. To je sve lepo, ali Vrbas je po kilometraži bliže Osjeku nego Beogradu. Da napravim jedno logično poređenje – nije „Srpska kuća“ u Šavniku pa ni u Budvi, nego je baš u centru Podgorice. Van pameti je da dvomilionski grad nema mesto gde čovek iz crnogorske dijaspore ili matične države može da dođe i da ga ugostimo, da se oseća prijatno, pa da uveče možda čuje neku interesantnu priču ili pogleda izložbu. Ovakav Klub bi mogao da bude most između mladih ljudi u Srbiji i Crnoj Gori, da se ljudi vide, popričaju, a kultura je uvek nešto što je protiv sukoba.
„Sve što podstiče razvoj kulture istovremeno deluje protiv rata“, napisao je u pismu Sigmund Frojd Albertu Ajnštajnu davne 1932. To je ideja kojoj stremimo – da se malo odvojimo od toga da se crnogorska kultura percipira kroz raštan i gusle i narodnu nošnju. Hoćemo da približimo moderne autore, mlade slikare, umetnike iz svih sfera. Beograd je otvoren da to vidi, a Crna Gora ima šta da prikaže.
Moram da dodam nešto i o istorijatu Zajednice u Beogradu: CNZBG je naslednica Crnogorskog građanskog foruma koji je osnovan 1992. To je bila antiratna nevladina organizacija i borila se, kako protiv sukoba u bivšoj Jugoslaviji, tako i za obnovu nezavisnosti Crne Gore. Mirko Zečević, kao predsednik ove organizacije, ima i ugled i staž u ovim aktivnostima, a moj rad i angažman je dobro poznat u Crnoj Gori. Naš Odbor je sastavljen od uglednih umetnika i intelektualaca. Niko od nas nije nahvatan na bućkalo. Ja nisam hobista, nego sam diplomirala produkciju na FDU i profesionalno se bavim kulturom i menadžmentom ceo svoj radni vek, i kao aktivistkinja, novinarka, kritičarka i kao bivša političarka. U Crnoj Gori sam pripremala i organizovala konferencije za 500 ljudi. Iza svakog od nas stoje profesionalni rezultati, a ne neka tlapnje i prazna priča, a apsolutno sve radimo volonterski i gerilski. I pored svega, stanje nam je dosta ponižavajuće, pa sam se u jednom momentu zapitala da li su možda neki drugi ljudi poželjni da rukovode Zajednicom u Beogradu. Nama je najlakše da se sklonimo, da se ne zamajavam. Ni na ova pitanja do danas nema odgovora, tako da sam, mogu reći prilično zbunjena, a inače nisam zbunjive prirode.
Kao predstavnica dijaspore sam posle avgustovskih promena kontaktirala mnoge rukovodioce novih organizacija i udruženja. Osim poziva da govorim na mitinzima 6. septembra i 21. maja, niko nije našao za shodno da nas uključi u rad u bilo kakvoj formi, iako ja predlažem i nudim saradnju. Ponašanje je copy-paste u odnosu na ono pre 30. avgusta. Upravo zato sam, na svoje žaljenje, morala da odbijem da se pojavim na Lovćenu – ne možemo graditi odnose tako što ću ja dovoditi u opasnost sebe, svoju porodicu, a da vi sa druge strane ne obraćate pažnju na naelektrisanu situaciju u kojoj mi živimo ovd. Ne zaboravimo da je general Kapičić napadnut kad je imao skoro 90 godina. Zašto bi moju majku ti isti poštedeli? I ko bi stao u njenu odbranu?
Jelena ima viziju rješenja situacije o kojoj je govorila.
“Rešenje je da mi nekako počnemo da radimo, jer imamo ideje i puni smo dobre energije. Otvoreni smo za saradnju i predloge. Ponavljam, mi smo volonteri i idealisti, ja bih se za građansko društvo i antifašizam borila i da nemam veze sa Crnom Gorom. Mamin deda je sa Trišom Kaclerovićem ovde u Beogradu osnovao prvu predratnu komunističku partiju, tako da je ta sila kod mene dosta jaka. Ipak, to što su mi baba i deda bili partizani u Crnoj Gori pomaže u tome da možda imam dodatni motiv.
Moram da kažem, kad „dostojna“ elita uleti u pomračenje svesti i počne priča o onoj „svinji u kadi“ ja kažem „da da, tako su i moji stigli“, a zapravo je moj otac u Beograd došao kao student. On je odrastao u velikoj kući u centru Titograda, kod CNP, a đed ni pre ni posle rata nije rado dolazio u Srbiju. Ali kako to objasniti – oni između kašike žita i zalogaja šarana vole da slušaju samo eho sopstvenih predrasuda.”
Na kraju, svako ko želi da pomogne radu Crnogorske nacionalne zajednice, može da kontaktira Jelenu, a kontakt postoji i na web sajtu udruženja.
“Svi dobronamerni mogu da kontaktiraju mene lično. Ja sam na svim društvenim mrežama pod svojim imenom, prezimenom i fotografijom – ne krijem se. Imamo i sajt www.cnzbg.org gde postoji rubrika kontakt a tu su mejl i broj telefona.”
Gospodjo, Crna Gora vam je na dohvat ruke, pa ‘ajte tamo, sta vas sprecava?!
Po tome bi onda mnogi Srbi koji zive u Crnoj Gori a ne postuju je, trebalo isto da urade?
Zasto bi Srbi napustili CG? To je njihova drzava, oni su je stvorili, oni su za nju ginuli vekovima. Nece je valjda prepustiti novoizmisljenim nacijama koje se zasnivaju na ustastvu?
Gospodine,ko kaže da oni koji za sebe misle da su Srbi treba da napustaju Crnu Goru .Crna Gora je slobodno društvo a ti učiš istoriju iz žutara i ne znaš ništa ponavljaš mantre četničke o Crnogorcima.Nacija je istorija jedne grupe ljudi ,nezavisna istorija i Crnogorci su stvorili državu kada drugi nijesu smjeli ni da pomisle na ovim našim prostorima.
Crna Gora je bila sa Srbijom u zajedničkoj državi samo u Jugoslaviji koja se raspala ako si čuo.Sada je nezavisna i suverena kao i Srbija.Crnogorci u Srbiji su lojalni građani i jedino traže manjinska prava čije ostvarenje zavisi i od njih samih,samo ono što je ugrađeno u pravni poredak i ništa više.To su evropski standardi.Vaša mržnja prema Crnogorcima nece vam mnogo pomoci a još manje doprinijeti vašoj časti.Ali ako vam to godi živite sa tim .
Ne gospodine, Crnogorci su ginuli za CG, a Srbi su pisali da su pobeđivali. To je Istina o srpskoj lažnoj istoriji !
Bravo! Čestitam Vam na ovom intervjuu i srdačno Vas pozdravljam. Kad budete imali slobodnog vremena pogledajte moj blog – veseljko koprivica blog, možda ćete tamo naći ponešto zanimljivo. Možda će Vam biti zanimljiv i moj tekst u današnjem Novom magazinu.
Potpisujem svaku napisanu rijec i tajming u kome je ovo pusteno.
Mislim da ovakvi procesi traze trenutak da se stvari pokrenu i da je upravo kritična masa nagomilanih pitanja i problema ne dovoljna nego i prevazisla svaku mjeru.
Jedino, u daljem obracanju i aktivnostima ne bih se cesto referirao na 30 avgust, iz prostog razloga sto mnogi to mogu dozivjeti kao razmedje i razlog da se “otpisu” iz osjecaja koji ih svrstava u grupu da pozdravljaju promjenu bez dubljeg promišljanja o nekim bitnim stvarima za Crnu Goru, koje nijesu dobre za ovakve analize.
Na kraju da su bile bas toliko dobre , do sad bi postojali i kulturni centri i ambasade na dostojnijoj lokaciji, u kojoj bi bar lift radio da se ne dobije aritmija do se stigne do cetvrtog sprata.
Po vašoj logici i vi biste meni morali da priznate da sam ugrožena, kao Srpkinja, i da se opravdano smatram ugroženom manjinom i to, zamislite, u sopstvenoj zemlji. Gde su i dalje, a to znate i sami, zahvaljujući rodovsko-plemenskim vezama, i te kako lako uhlebljeni upravo pripadnici vaše ”ugrožene manjine”. Razmislite malo i o tome, dok nam o ugroženosti pričate usred prestonice zemlje koju ne smatrate svojom i koristite jeuisključivo zarad lagodnog života u krugu dvojke, samo zbog lakšeg pljuvanja po njoj i ko zna šta činite da biste je samo oljagali i još više u budućnosti popljuvali. Ja rezervnu domovinu nemam. Lako je vama.
Srpkinjo, neko je ugrožen jer ga mrze a neko jer mrzi a vi ste očigledno iz trećeg razloga jer ne razumijete ni jedno ni drugo!
Чуо сам да постоје доктори који би могли да Вам помогну, лечите се…
Vi to iz iskustva?
Jedna od irotantnijih polupoznatih pojava. Fotka se sa priveskom crnogorskogi jevrejskog grba oko vrata. Kao oni dziberi koji stave ispod retrovizirora u auto krst velicine grobljanski
Postovana Jelena, ja Vama verujem da pravim Crnogorcima koji zive u Beogradu, i ne samo tamo, uopste nije lako, narocito posle 30.avgusta. Neka vam je bog u pomoc, mada sam ateista.
Да има дете имала би мање времена бити глупа
To udruženje iz Beograda koje vodi Zečević i u kojem je ova gospođa je kvazi crnogorsko u identitetskom smislu. Činjenica da ne podržavaju, ignorišu i napadaju jedini Crnogorski kulturni centar u Srbiji, u Lovćencu, udruženje Krstaš, Crnogorce iz Prokuplja i lobiraju protiv Crnogorske partije, jasno govori ko su i kakav im je zadatak. Lažnjaci. Naravno, u Bg ima časnih Crnogoraca, ali to sigurno nijesu ovi.
Zamislite Crnogorski kulturni centar u Lovcencu,to je kao da kažes fabrika čvaraka u Teheranu!
U Prokuplju koga pominjete u komentaru ,službeni jezik je bugarski ,oni nikada uživi nijesu viđeli Crnogorca.
Što se tiče takozvane crnogorske partije lider vam.je za medalju,osoba ometena u razvoju.
Jovana jeremic pseudoantifasistice scene
<Nekada su кu9ve bile žene plaćene da glume ljubav. U Srbiji i komšiluku postoji nova vrsta te sorte. Ljudi koji su plaćeni da šire mržnju prema Srbima, da glume ugroženost i crtaju metu na čelo Srba. Ta sorta je u Srbiji privilegovana i lepo plaćena, vrlo često iz budeta. Pretpostavljam da gospođi ni malo ne smeta pevanje Tompsonovih pesama na Cetinju. Ne smeta joj ni Milov fašistički režim sa hapšenjem neistomišljenika i što je ljudima koji su se izjasnili kao Srbi bilo zabranjeno zapošavljavanje u državnoj službi. Smetaju joj istorijske činjenice da su se pre 2. sv. rata svi u CG izjašnjavali kao Srbi. Oseća nelagodu naročito kad joj se izlože materijalni dokazi o tome. Mogu samo da nagađam koliko hiljada evra je zaradila za ovaj tekst.
Kada bi vi “ugroženi” imali i zrno crnogorske Čovječnosti i Čestitosti vi ne bi bili ugroženi,deficit tih vrijednosti vas svrstava u zaista ugrožene,,,
Ovo je zaista istinit osvrt na suštinu makrosocijalnog stanja u kome žive Crnogorci u Srbiji. Za to su u velikoj mjeri krivi Crnogorci i njihova matična država. Istina je da su Crnogorci stvarali crnogorsku istoriju, ali pisali su je Srbi sa falsifikatima,lažima prećutkivanjima..pisali su je i Crnogorci koje su finansirali Srbi. Srbijanstvo je bilo pogrdna riječ u CG, a onda su Srbi tu riječ izbacili i uveli velje Srbe i srpsku veru sa svetosavskim fundamenatlizmom kao dominantno obeležje i nacije i Čovjeka “srpskog sveta”. Ta laž se i danas njeguje,podstiče i ona predstavlja suštinu državne politike Srbije.
Nije baš jasna misao da:” građanski Beograd prestaje gddje počinje crnogorski identitet”.?